Actueel

Workshop bij Radboud Universitair Medisch Centrum

Luisteren met open oren en open hart
Luister je met aandacht voor de ander? Ben je ongeduldig of de rust zelve? Luister je met de intentie om iets voor iemand te doen? Zonder te oordelen? Luister je écht naar wat de ander zeggen wil? Ruim 50 vrijwilligers namen maandag in de Tuinzaal deel aan de workshop luistervermogen. Wat hebben ze ervan geleerd? En wat gaan ze toepassen in de praktijk?

De workshop biedt een verdieping in luisteren. “Word je bewust van je luisterhouding, verhoog je luisterkwaliteit en luister met open oren en open hart”, aldus de flyertekst. Een vrijwilliger in het Amalia kinderziekenhuis hierover: “De workshop vond ik een mooie aanvulling op een eerdere lezing van Edwin Hoffman over intercultureel communiceren. Bij luisteren gaat het eveneens om: je verdiepen in de ander. Ik heb jaren in het onderwijs gewerkt en wordt in deze workshop bevestigd in wat ik al wist. Met een open houding en oprechte interesse, zorg je dat patiënten zich welkom voelen in ons ziekenhuis. Het is mooi dat we door de workshop eenzelfde grondhouding hierin leren.”

Een vrijwilliger die kinderen begeleidt tijdens knutselactiviteiten zegt: “Dat zijn zieke kinderen, maar ook hun broertjes en zusjes. Ze maken hier soms heftige dingen mee. Ze voelen feilloos aan of je interesse oprecht is. Ook dat hoort bij luistervaardigheid; zorgen dat kinderen zich op hun gemak voelen. Als ze de behoefte voelen om hun verhaal te doen, dan komt dat vanzelf wel. En als ze niets erover willen zeggen, is dat ook goed.”

Luisteren zonder “filters”
We luisteren vaak met aannames of vanuit vooroordelen, zogenaamde “filters”. ‘In de workshop hebben we geleerd om ons bewust te zijn van die filters’, zegt een vrijwilliger bij Geriatrie. ‘Stel: er ligt een chirurg op onze afdeling als patiënt. Dan kun je denken: die man weet alles al, wat moet ik die nog vertellen over het verblijf hier? Maar dat is een aanname. Ik wil meer leren om met een open houding naar mensen te luisteren. Als een oudere patiënt niet uit zijn woorden kan komen, wil ik niet gelijk zaken invullen. Ik wil het gesprek laten lopen zoals het gaat en mensen meer de ruimte bieden om hun verhaal te laten doen. Luisteren naar datgene wat ze werkelijk willen zeggen, kijken waar hun behoeftes liggen en zo meer écht contact met ze maken.’

We vinden het leuk als je dit artikel deelt.


Anastasia & Annemieke
Bevlogen trainers vol bezieling over het vermogen van luisteren. Anastasia vanuit de psychologie en Annemieke vanuit de communicatiewetenschap. Beiden hebben ruime ervaring in zowel profit- als non profit-organisaties.

Meer informatie?

We nemen snel contact met je op.

Versturen
Contact